Ruokahävikkikokeilu: Yhteistyöstä voimaa kauppojen ja kotitalouksien ruokahävikin taklaamiseen

Juuri päättyneessä ruokahävikkikokeilussa todettiin, että hävikin vähentämisessä erityisesti yhteistyö eri toimijoiden välillä on avainasemassa, jotta hävikkiä saadaan vähennettyä mahdollisimman tehokkaasti. Hyvä esimerkki tämänkaltaisesta yhteistyöstä on hankkeessa syntynyt kumppanuus K-Market Kilon ja Kilonpuiston koulun välille. Hankkeessa havaittiin myös, että laajojen tulosten saavuttamiseksi tarvitaan koko kaupan alan yhteistyötä. 

Tyrsky-Konsultointi pilotoi Waste Hero -hävikkiasiantuntijapalvelua Keran alueella Espoon kaupungin toimeksiannosta osana 6Aika Kestävien kaupunkien kumppanuusmalli KIEPPI-hanketta.

Waste Hero -kokeilun tavoitteena oli koota ruokahävikin vähentämisen käytännöt yhteen, ideoida uusia ja löytää niistä kullekin kaupalle sopiva kokonaisuus. Hankkeessa tehtiin yhteistyötä K-Market Kilon, S-ryhmän, Päivittäistavarakauppa ry:n sekä Kilonpuiston koulun kanssa.

K-Market Kilo ja Kilonpuiston koulu aloittivat yhteistyön loppuvuodesta 2020 EU:n jätteen vähentämisen viikolla. Yhteistyön ideana oli, että kotitalousluokat tulevat kauppaan sovittuina aamuina hakemaan hävikkiruokaa opettajansa kanssa ja valmistavat siitä kotitaloustunnilla erilaisia annoksia. Koulun ja kaupan välisellä yhteistyöllä voidaan suoraan vähentää hävikkiä, mutta vähintään yhtä merkittävää on koululaisten tietoisuuden kasvaminen sekä uudenlaisen ajattelutavan ja toimintamallien oppiminen. Parhaimmillaan nämä opit siirtyvät osaksi arkea ja oppilaiden perheitä. Jatkossa tarkoitus on tehdä kaupan ja koulun yhteistyöstä vuosittainen perinne. Vastaava yhteistyömuoto sopii monistettavaksi kauppoihin ja kouluihin ympäri Suomea.

Hankkeessa pyrittiin kasvattamaan myös kauppojen asiakkaiden tietoisuutta ruokahävikistä. Ruokakauppa voi parhaimmillaan olla asiakkaalle tiedonlähde ja paikka, josta asiakkaat oppivat uutta ja vähitellen omaksuvat uusia hävikkiä vähentäviä toimintatapoja. Esimerkiksi hankkeessa järjestetyn hävikkipäivän kautta kauppa voi esitellä omia toimintatapojaan ja samalla jakaa tietoa asiakkailleen. Kampanjaluontoisten tempausten lisäksi kaupat voivat jakaa tietoutta myös osana jokapäiväistä toimintaansa. Tähän sopivia ovat esimerkiksi myös hankkeessa pilotoidut uudenlaiset huomiota herättävät hävikkitarrat, jotka muistuttavat asiakkaita hävikin vähentämisen tärkeydestä päivittäin ja kertovat sen samalla olevan ekoteko.

Kokeilun tuloksena havaittiin monia kehityskohteita, joihin voitaisiin pyrkiä vaikuttamaan erityisesti kaupan alan yhteisillä sopimuksilla. Monet kaupat ja kauppaketjut ovat kiinnostuneita ja motivoituneita vähentämään hävikkiään, mutta kaikki keinot eivät vielä ole tarpeeksi houkuttelevia tai kannattavia kaupan näkökulmasta. Tämän takia erityisen tärkeää olisi edistää koko kaupan alan kattavia toimenpiteitä hävikin vähentämiseksi, jolloin hävikkiä tehokkaammin vähentävät kaupat eivät kärsi toimista esimerkiksi taloudellisesti. Päivittäistavarakauppa ry:n kanssa on keskusteltu uudesta hankkeesta nimenomaan koko kaupan alan yhteisten toimenpiteiden kartoittamiseksi ja toteuttamiseksi. Tavoitteena olisi ottaa mallia keinovalikoimaan Tanskasta, jossa erilaisilla kaupan alan yhteisillä toimenpiteillä hävikkiä vähennettiin jopa 25%. Tällaisiin keinoihin kuului esimerkiksi parasta ennen -päiväyksellä merkittyjen tuotteiden myynti vielä päiväyksen jälkeen.

 

Kieppi 6aika

 

 

Please enter your name.
Please enter a valid email address.
Something went wrong. Please check your entries and try again.
Please enter your name.
Please enter a valid email address.
Something went wrong. Please check your entries and try again.
Please enter your name.
Please enter a valid email address.
Something went wrong. Please check your entries and try again.
Tyrsky-konsultointi | Tyrsky Consulting

Tyrsky-Konsultointi

Meeri Helminen
Toimitusjohtaja
puh +358 40 833 3383

Kati Berninger
Tutkimusjohtaja
puh +358 40 879 8713

Sähköpostiosoitteet muodossa etunimi.sukunimi@tyrskyconsulting.fi.
Tyrsky-Konsultointi Oy | Y-tunnus: 2602934-6 | Facebook | Henkilötietoseloste